Primăria Caţa

40449 Vizualizări
Tip: Comuna
...

Comuna CaÈ›a este situată în partea de nord a judeÈ›ului BraÈ™ov, la graniÈ›a cu judeÈ›ele Harghita È™i MureÈ™. Aceasta este formată din cinci sate: CaÈ›a, Beia, DrăuÈ™eni, IoneÈ™ti È™i PaloÈ™, centrul administrativ fiind satul CaÈ›a. DistanÈ›a față de municipiul BraÈ™ov este de aproximativ 69 km către nord-vest, iar Odorheiu Secuiesc se află la doar 36 km spre nord.

Conform recensământului din 2021, populaÈ›ia comunei CaÈ›a era de 2.571 de locuitori, compusă dintr-o diversitate etnică: 42,75% români, 32,59% romi È™i 18,79% maghiari. Această diversitate se reflectă È™i în viaÈ›a culturală a comunității.

Zona este recunoscută pentru peisajele pitoreÈ™ti È™i pentru prezenÈ›a a trei biserici fortificate, situate în satele CaÈ›a, Beia È™i DrăuÈ™eni, care amintesc de istoria bogată a regiunii transilvănene È™i de comunitățile săseÈ™ti care au locuit în trecut aceste meleaguri.

Comuna beneficiază de un peisaj rural autentic, cu tradiÈ›ii bine păstrate È™i un cadru natural deosebit, fiind atractivă atât pentru turiÈ™ti, cât È™i pentru cei care îÈ™i doresc liniÈ™te È™i aer curat. De-a lungul timpului, persoane notabile originare din CaÈ›a au contribuit la dezvoltarea comunităților din România, printre acestea numărându-se È™i fondatorii celebrului restaurant Caru' cu Bere din BucureÈ™ti.

Persoane din institutie

Primar: Liviu Ioan Vocilă 
Viceprimar: Denes Kelemen 
Secretar General delegat: Nicoleta Croitoriu-Iakab
Contabil: AluniÈ›a Elisabeta Barbu
Agent Agricol: Camelia Damian

Numele localităților aflate în administrație

Caţa, Beia, Ioneşti, Drăuşeni, Paloş

Așezarea geografică

Scurt istoric:
Comuna CaÅ£a este aÅŸezată în judeÅ£ul BraÅŸov. În raport cu marile unităţi ale reliefului comuna CaÅ£a ÅŸi satele aparÅ£inătoare este aÅŸezată în partea central estică a ţării, în sud- estul PodiÅŸului Transilvaniei, în Depresiunea Homoroadelor.
Ocupă partea de nord a judeţului Braşov, la o distanţă de 78 km de mun. Braşov şi la 11 km de oraşul Rupea.
Drumul naţional Braşov- Sighişoara, cu o ramificaţie de 8 km,, drum judeţean, asigură legătura comunei cu reşedinţa judeţului. Staţia de cale ferată se află la 1 km de centrul comunei.
Comuna este formată din cinci sate: Caţa, satul de reşedinţă, Beia la 12 km, Drăuşeni la 7km, Paloş la 5 km şi Ioneşti la 9 km distanţă de Caţa.
CaÅ£a ca ÅŸi satele componente, a fost întemeiată în Evul Mediu. Doar prin urmele materiale, descoperite întămplător, deoarece nu s-au întreprins sapături arheologice sistematice, s-a ajuns la concluzia că pe teritoriul respectiv aceste obiecte ,,vorbitoareË® atestă existenÅ£a de locuinÅ£e omeneÅŸti cu mult mai vechi decât începuturile feudalismului. Primii coloniÅŸti saÅŸi au fost aduÅŸi in Transilvania la mijlocul sec. al XII-lea. Ei proveniau din partea de Vest a Europei , din Å£inuturile Rinului ÅŸi Moselei, din Flandra ÅŸi Luxemburg. Primul document care vorbeÅŸte despre ei, datează din anii 1192-1194.
Originea denumirii de “CaÅ£a” se trage din cuvântul german “Katzendorf” – satul pisicilor- etimologia toponimului pornind de la cotele de piei de pisici sălbatice, pe care populaÅ£ia săsească trebuia să le dea cu regularitate CurÅ£ii regale maghiare.
Conform vechii împartiri administrative existente pâna în anul 1876, aÈ™ezarea a aprÈ›inut de Scaunul Rupea È™i a făcut parte ca localitate liberă din Pamântul crăiesc È™i din capitulul Kosd. S- au făcut diverse studii È™i analize în ce priveÈ™te originea denumirii staului. În documentele vremurilor, CaÈ›a apare între secolele al XIV-lea È™i al XV-lea sub denumirile de Cacza, Katzen, Kacza È™i Katza pentru localizarea satului Katzendorf în harta lui Honterus. Există È™i o menÈ›iune care arată că aÈ™ezarea avea în anul 1488, o È™coală, 5 pastori, 92 de gospodarii È™i doi săraci. Originea denumirii satului DrăuÅŸeni datează din anul 1224 când satul se numea „Terra Daraus” – Pământul ÅŸoimilor ÅŸi este amintită ca o localitate săsească, Draws în 1468, Dravs în 1477.Din sec.al XIII – lea vechea vatră, locuită până atunci de băştinaÅŸi a început să fie colonizată de saÅŸi. Pe teritoriul satului DrăuÅŸeni s- au descoperit monezi de factură romană datând din sec.al III – lea al erei noastre.
În 1224, satul este pomenit ca punctul extrem nord- estic în care s-a produs colonizarea saÅŸilor. Documentul emis de cancelaria regală a Ungariei stabilea drepturile ÅŸi îndatoririle coloniÅŸtilor. DrăuÅŸeniul figurează prin numele german Drass.
IniÅ£ial, la sfârÅŸitul secolului XIII, biserica din DrăuÅŸeni a fost construită în stil romanic, cu plan rectangular ÅŸi un turn- clopotniţă, pe latura vestică. În secolul următor, nava principală este decorată cu fresce. Pe latura sudică se mai poate vedea ilustrarea legendei Sfintei Ecaterina din Alexandria.
Pe latura vestică a turnului se remarcă un portal bogat decorat, care este considerat unic între lucrările romanice transilvănene. Stilul arhitectural îmbină elementele romanice cu cele gotice. Pe de altă parte, tribuna-balcon, mobilierul din cor ÅŸi stranele sunt lucrate în stil popular săsesc. Parte din acest mobilier a fost realizat în secolele XVII ÅŸi XVIII.
În cursul lucrărilor de fortificare realizate în secolele XV ÅŸi XVII au fost demolate navele laterale ÅŸi absida de est, iar corul a fost prevăzut cu un nivel de apărare. Turnul- clopotniţă se înalţă lipindu- se de el alte două turnuri spre apus. Lângă biserică, în partea de răsărit, se ridică alte două turnuri cu secÅ£iune pătrată. Zidul de incintă, întărit cu cele ÅŸase turnuri, a fost ÅŸi el ridicat ÅŸi extins în etape succesive. Un drum de stajă era dispus de jur- împrejurul zidului.
Săpăturile arheologice au dezvăluit o altă particularitate a modului în care au fost realizate fortificaÅ£iile. La temelia zidului de incintă au fost aÅŸezate blocuri imense de piatră pentru a nu permite asediatorilor să sape tuneluri pe sub acesta!
Locul este fermecător, căci în spatele zidului, înconjurând biserica, cresc flori de câmp ÅŸi tufe de soc, iar în turnul- clopotniţă veghează un orologiu străvechi.
Satul PaloÅŸ are o frumoasa istorie ÅŸi legend. Legenda spune că, satul PaloÅŸ îÅŸi are originea ca aÅŸezare a vetrei satului încă din anii 101 – 105, la locul denumit,”FânaÅ£e la plute”,lângă Pădurea LenÅ£ea,(locul unde ÅŸi astăzi există arbori- plute-), din timpul războaielor dacice (101 – 102 primul război dacic, iar in anul 106,-vara, al doilea război dacic, când este asediată ÅŸi cade Sarmizegetusa), despre care legenda spune că un anume Claie Gurie, dacă ar fi întemeiat o famile ÅŸi a construit o casă pentru el cât ÅŸi pentru copii lui un fecior ÅŸi două fete. Acestea se pare că s-a petrecut chiar înainte de anul 100 d.Ch. feciorul ÅŸi ginerele lui Gurie, participaseră la războiul dintre Traian ÅŸi Decebal.
La cel de al doilea război din 105 – 106 ar fi luat parte chiar Claie Gurie, fiul ÅŸi ginerii lui, dintre care un ginere ar fi murit în luptele de la Sarmisegetuza, când a căzut ÅŸi Decebal. În acest timp, întâmplarea face ca unul dintre fii săi să găsească un străin rănit în Pădurea LenÅ£ea, acesta vorbea un grai deosebit.
Claie Gurie, a înÅ£eles graiul rănitului l-au îngrijit până la însănătoÅŸire. Între timp o ceată de oÅŸtaÅŸi romani, ajunÅŸi în această vatră a lui Gurie, au fost impresionaÅ£i de grija purtată faţă de camaradul lor,recompesând familia lui Gurie cu multe daruri. Soldatul rănit se numea Trinius, în timpul îngrijirii lui acesta a învăţat, multe cuvinte dacice,iar la rândul lor cei din familia lui Gurie au învăţat multe cuvinte romane. Astfel soldatul Trinius a povestit că este originar din Capua, Italia.
După însănătoÅŸire Trinius s-ar fi prezentat la Rupidava (Rupea),unde era deja constituită o administraÅ£ie romană, cerând s-ă rămână acolo unde s-a născut pentru a doua oară. Mai târziu s-a căsătorit cu una din fetele lui Gurie, al cărui bărbat murise la Sarmisegetuza alături de viteazul Decebal.
După aproape două secole de trai liniÅŸtit se produc năvălirile barbarilor din partea răsăriteană. În faÅ£a acestora, locuitorii Daciei au luptat vitejeÅŸte cu paloÅŸul în mînă pentru a-ÅŸi apăra glia, graiul ÅŸi neamul.
Năvălirile cetelor popoarlor migratoare, au determinat pe locuitorii vetrei de La Plute, ca pe dealul din apropiere, numit Dealul Negru, astăzi “ Gherghelăul”înalt de 786 m. să-ÅŸi înstaleze o strajă care să le servească la observarea apropierii cetelor barbare ÅŸi darea de semnale de alarmă, suflând în corn ÅŸi prin semnale luminoase, astfel ca locuitorii vetrei să se poată retrage la adapost în Pădurea LenÅ£ea din apropiere pentru a-ÅŸi proteja vieÅ£iile,cât ÅŸi proviziile, dar ÅŸi pentru ca, locuitorii din Rupidava, de pe dealul cetăţii să perceapă semnalele date de pe dealul Negru ÅŸi să-ÅŸi ia măsuri de adăpostire sau să le vină în ajutor celor de La Plute.
Legenda spune că într- o zi a sosit o ceată mare cu un prinÅ£ rănit, care a ÅŸi murit pe aceste locuri ÅŸi că, l-au înhumat formând o movilă în apropiere, cunoscută astăzi sub denumirea de Gorgănel. PrinÅ£ul a fost îngropat cu lancea în mâna stângă, iar în dreapta cu buzduganul, pe mormânt au înfipt paloÅŸul prinÅ£ului, de unde vine si numele satului PaloÅŸ.
În aceste locuri au fost descoperite relicve ale unei civilizaÅ£ii preistorice, cum ar fi cioburi ceramice de vase ÅŸi oale, ulcele ÅŸi blide, unelte confecÅ£ionate din piatră ÅŸi din os, topoare din piatră cu coadă,(o parte din aceste relicve, cioburi obiectei arheologice, descoperite în vechea vatră au fost expuse prin colecÅ£ia Gh.Cernea, la muzeele din Sibiu,MediaÅŸ,SighiÅŸoara,Rupea ÅŸi în casa memorială a colecÅ£ionarului- muzeograf din satul PaloÅŸ).
Atunci se pare că cei din clanul lui Gurie s-au hotărât să-ÅŸi caute un alt loc mai prielnic pentru o vatră undeva mai aproape dar ÅŸi cu surse de apă permanente. AÅŸa se face că s-au aÅŸezat la confluenÅ£a celor trei pâraie, de mai jos situate în lunca acestora, luând cu ei ÅŸi acel paloÅŸ înfipt în movila Gorgănel, pe care l-au împlântat în locul noii vetre .Aici si-au construit adăposturi, ceva mai sus de zona de confluenţă a pâraielor astfel ca să fie feriÅ£i de apele revărsate ale pâraielor în anotimpurile ploioase. Locul se numeÅŸte astăzi în ungher de pe uliÅ£a Cocoroveni, un loc expus razelor calde ale soarelui ÅŸi cu izvoare subterane de apă potabilă, unde ÅŸi-au construit o fântână.Fântâna se numeÅŸte Fântâna lui Gurie ÅŸi aceasta mai există ÅŸi astăzi intr-o stare degradată
În anul 1888,este edificata noua BISERICA DIN CENTRUL SATULUI PALOȘ, construită după modelul architectural a celei din oraÈ™ul MISKOC,din Ungaria locul unde s-a născut marele MITROPOLIT AL ARDEALULUI ANDREI SAGUNA. În acea perioada la PaloÈ™ ,preot paroh era TEOFIL N. GHEAJA, al doilea preot din dinastia de preoÈ›i ai familiei Gheaja,care au slujit în satul PaloÈ™, timp de peste 160 de ani aproape consecutiv.
Aceasta familie de preoÈ›i ,urmaÈ™i din tată în fiu au păstorit credincioÈ™i satului PaloÈ™, încă din anul 1780, până în anul 1948, când s-a stins ultimul descendent ,preotu È™i dascălul, Emil T.Ghea.
În faÅ£a sfintei biserici ortodoxe din PaloÅŸ, tăcute ÅŸi parcă uitate străjuiesc două monumente ridicate de fii satului recunoscători: unul este dedicat eroilor din primul război mondial, ridicat de doi luptători pentru reîntregirea neamului (Nicolae Băia ÅŸi Ioan Negoi), iar al doilea este închinat eroilor din al doilea război mondial, ultimul ridicat în anul 1983. Pentru marile idealuri naÅ£ionale, tineretul din PaloÅŸ a dat un greu tribut de sânge. CăzuÅ£i la MărăşeÅŸti ÅŸi Oituz, prin trecătorile munÅ£ilor sau prin stepele ruseÅŸti, sacrificiul lor a fost consemnat în diverse lucrări scrise de Gheorghe Cernea- etnolog, Gheorghe Codrea –  dascăl cu grai luminat, Vasile Ghibedea- profesor de geografie ÅŸi de distinsul coloner (în rezervă) Ioan Negoi. În vârful cimitirului din PaloÅŸ o cruce istorică bătută de vânturi ÅŸi troienită de albele zăpezi ale uitării, aminteÅŸte de sacrificiu familiei dr. Ioan Iosif. Întreaga familie  a fost arestată ÅŸi deportată în anul 1917 în lagărul de concentrare de la Sopron (Ungaria). SoÅ£ia Mărioara ÅŸi cele două fetiÅ£e gemene născute în detenÅ£ie au murit imediat după naÅŸtere. Dr. Iosif a fost un militant pentru Unire, deputat în primul parlament al României Mari, a participat în calitate de expert (ca delegat al lui Iuliu Maniu) la ConferinÅ£a de Pace de la Paris. Alături, dinastia de preoÅ£i Gheaja le cântă veÅŸnica pomenire. Åži tot alături, marele folclorist Gheorghe Cernea le murmură un permanent ÅŸi duios cântec de leagăn. Sora folcloristului, Rozalia Cernea, privighetoare a Ardealului ÅŸi poetă populară, odihneÅŸte în cimitirul din AlbeÅŸti.
În anul,1901, prin grija preotului paroh din PaloÈ™, Patriciu Pintea, se construieÈ™te primul local de È™coală cu două săli de clasă, în centrul satului lângă biserică, până la acea dată È™coala a funcÈ›ionat în vechea casă parohială situate în cimitirul satului, lânga vechea bisericuță. Dascălii au fost, Barsan Eroftei È™i Emil T.Gheaja, apoi au fost o vreme învățătorul È™i director Gh. Cernea È™i Cornelia Maftei È™i inv. Ioan Gatia, soÈ›ul acesteia.
După al Doilea Război Mondial, învățători È™i directori au fost domnii, Tarcea Ioan È™i Gheorghe Codrea, acesta din urmă a funcÈ›ionat cu două clase de elevi la È™coala primară de sus la fosta cantelarie, fostul conac al grofului Feldvary, apoi în anii ’60 s-a construit alăturea o nouă clădire a È™colii cu patru săli de clasă È™i cancelarie, unde au funcÈ›ionat clasele V-VIII, cu profesori absolvenÈ›i ai institutului pedagogic din BraÈ™ov È™i director
Fii satului
Sărbătoarea „Fii Satului” de la PaloÅŸ este o zi importanta pentru toÅ£i sătenii. Se Å£ine în prima sâmbtă dupa Rusalii. Ziua începe cu o slujba la Biserica Sf. Petru ÅŸi Pavel din sat, binecuvântă de părintele bisericii ÅŸi alti onoriaÅŸi din comună. La acestă sărbătoare toÅ£i localnicii se îmbracă în strae populare. Dupa terminarea liturghii satenii ÅŸi oaspeÅ£ii se adună în faÅ£a Căminului Cultural ÅŸi dansează dansuri populare. Zeci de tineri È™i bătrâni din PaloÈ™ care au luat drumul străinătății se întorc acasă în satul natal. Ei au parte de Åžezători , muzică populară si multă voie bună. Sărbătoarea e un prilej de bucurie atât pentru săteni cât ÅŸi pentru cei veniÅ£i din depărtare.
Satele Beia ÅŸi IoneÅŸti ar data ca vechime din perioada de început ÅŸi de dezvoltarea a feudalismului. În secolele XIII – XIV după ce Transilvania a fost cucerită de regatul maghiar, au fost aduÅŸi saÅŸii ÅŸi colonizaÅ£i în vechile vetre româmeÅŸti de pe teritoriul satelor CaÅ£a, DrăuÅŸeni ÅŸi Beia. PaloÅŸul a rămas un sat românesc, iar satul IoneÅŸti un sat maghiar, aÅŸa cum este ÅŸi astăzi.
Pe cursul mijlociu al Homorodului Mare, acolo unde valea este cea mai largă iar dealurile sunt încoronate de păduri, unde părăul Poklosülo se varsă în Homorodu Mare, mai sus de paraul Tó care e hotarul istoricului Èšara a Secuilor, se aÈ™ează IoneÈ™ti. La sud, sud-vest de acestă Èšară SaÈ™ilor povesteÈ™te întâmplările saÈ™ilor de odinioară.
IoneÈ™ti este un sătuc secuiesc cu 153 de localnici de religie unitariană. Vecinii lui sunt: la sud vechiul aÈ™ezământ săsesc, Drauseni, la sud-est Jimbor cel bogat în păduri; la est Satu Nou, la nord-est Orășeni, la nordvest Daia È™i la vest Petecu. În trecut satul apartinea de notariatul din Sanpaul avand oficiul postal tot aici. În anul 1955 a fost anexat de raionul Rupea având centrul de comuna È™i primăria la Daia. În momentul de față primăria este în comuna Cata de care aparÈ›in înca patru sate. Satul aflat la 27 km. de Odorheiu Secuiesc È™i la 22 km de Rupea administrativ aparÈ›ine de judeÈ›ul BraÈ™ov, dar ca localitatea de hotar al Scaunului Odorheiului È™i după tradiÈ›iile istorice È™i culturale este în strânsă legatură cu microregiunea Rika.
Cea mai apropiată staÈ›ie de cai ferate este la CaÈ›a la o distanță de 9 km. Satul nu este izolat de restul lumii, deoarece este strabatut de drumul asfaltat ce leaga Odorheiul Secuiesc de Brasov si Bucuresti. Despre începuturile satului nu È™tim date exacte dar cariera de piatră aflată mai sus de sat era folosit È™i de către români pentru pietruirea drumurilor. Legenda spune ca numele aÈ™ezământului vine de la Jánosi György care s-a stabilit primul aici. Documentele amintesc prima oară de denumirea IoneÈ™ti în anul 1448, în anul 1567 îl notau cu 15 porÈ›i, în anul 1614 trăiau aici 29 de familii, în 1941 numărul populaÈ›iei era de 389 de persoane, în 1992 trăiau aici 187 de persoane iar în zilele de astăzi sunt 153.
PopulaÈ›ia satului este alcătuită din secui gospodari înstăriÈ›i. Oamenii de aici sunt agricultori distinÈ™i, buni crescători de animale, cioplitori de lemn talentaÈ›i, bine dispusi, glumeÈ›i, cu gaândirea limpede, recitatori de poezii cu suflete de poeÈ›i. Putem să spunem că sunt pricepuÈ›i la toate care de la velnita până la creaÈ›ia artistică sunt doar la un pas. PuÈ›ine sunt gospodăriile care să nu aibă un atelier de prelucrare a lemnului cu toate instrumentele necesare. În afară de această nu există sat secuiesc în zona în care să se audă atâtea bancuri, anecdote È™i observaÈ›ii hazlii ca la IoneÈ™ti.
Obiceiul poate cel mai interesant al locului este de revelion, cand înainte de miezul nopÈ›ii, bărbaÈ›ii tineri, căsătoriÈ›i îÈ™i iau rămas bun de la anul ce a trecut povestind în versuri hazlii întamplările din acel an. După miezul noptii tot în versuri se întampina Anul Nou. La capătul de nord a satului, construit pe un deal, este un templu micuÈ› foarte vechi È™i nespus de drag, al cărui an de construcÈ›ie se pierde în negura timpurilor ca È™i începuturile acestei localități.
Arhitectul È™i istoricul Debreceni László într-un studiu data construcÈ›ia undeva la mijlocul secolului al XII-lea. Dar fiind oricând clădită, un lucru este sigur: este o biserică foarte veche È™i valoroasă, care în tot Ardealul nu are multe perechi. Stilul în care s-a construit este cel ogival. Este alcătuit din două părÈ›i importante: din sanctuar È™i nava. În partea nord-vestica se afla turnul construit destul de tarziu, în anul 1821.
Beia păstrează cea mai vechea biserică parohială medievală (dedicată probabil Sf. Ursula), devenită biserică luterană până la finele veacului al XVI-lea. Dar, în lipsa unor cercetări mai aprofundate, începuturile ei nu se cunosc cu mare precizie, rămânând să fie atribuite larg secolului al XIV-lea. Componentele gotice conservate până la noi – o frumoasă boltă pe ogive din cor, cu chei de boltă ÅŸi console decorate, o cristelniţă de piatră, ferestre cu muluri având forme diferite, contraforturi, portaluri în arc frânt (la intrarea în navă ÅŸi în sacristie), împreună cu un coridor exterior, sprijinit pe arce coborâte la contraforturi, unde s-au amenajat guri verticale de tragere (maÅŸiculi), în vederea apărării faţă de un asediu, ne arată că edificiul a cunoscut o reconstrucÅ£ie de gotic târziu, la sfârÅŸitul veacului al XV-lea – primele decenii ale secolului următor. Peste ea s-au suprapus ulterior o altă serie de intervenÅ£ii constructive, cu alte forme. După ce cutremurul din 1702 a dus la prăbuÅŸirea arcului de triumf, nava a fost refăcută cu o boltă semicilindrică cu penetraÅ£ii; i-a urmat reconstrucÅ£ia turnului-clopotniţă (1824-1825) cu patru nivele, aflat la vest de ea, având trăsături neogotice.
Din dotările interioare ale bisericii din Beia, cea mai notabilă pare acum să fi fost un altar din 1513, pus pe seama lui Ioan, fiul mai-cunoscutului artist Veit Stross. Însă, monumentul nu ÅŸi-a dezvăluit toate elementele de atractivitate. Alte ancadramente cu decoruri sau urme de pictură medievală ar putea să fie ascunse de tencuieli. Acum pot fi admirate tribunele ÅŸi stranele sculptate ÅŸi policromate ordonate de-a lungul pereÅ£ilor navei ÅŸi corului, realizate în 1768-1770 ÅŸi în secolul al XIX-lea; de asemenea, orga realizată în 1912 de Karl Einschenk din BraÅŸov.
Biserica este înconjurată în mare parte de o curtină cu planimetrie hexagonală neregulată, dezvoltată pe axa bisericii, de la vest, către est. Însă, datorită stării de conservare, structura ei poate fi doar parÅ£ial înÅ£eleasă. Se bănuieÅŸte că iniÅ£ial, fortificaÅ£ia a dispus de mai multe turnuri, situate aproximativ la extremele planului, dar acum sunt certe doar două, diametral opuse, la nord-vest ÅŸi la sud-est. Primul a fost ridicat pe o planimetrie insolită, hexagonală, cu detalii ce cuprind guri de tragere în forma unor găuri de cheie întoarsă, cioplite în blocuri de piatră. Cel de-al doilea, mult mai simplu ÅŸi cu planimetrie pătrată, se remarcă mai ales datorită unei corniÅŸe ieÅŸite în rezalit, de tipul celei întâlnite cu precădere în secolul al XVII-lea. Dezvoltările pe verticală ale turnurilor sunt similare, cu trei nivele, accese exterioare racordate la nivelul solului ÅŸi la vechi drumuri de strajă, dar ÅŸi ferestre de tragere potrivite doar pentru arme de foc cu calibrul mic. O bună parte din lemnăria prezentă la turnuri este cea veche ÅŸi poartă date esenÅ£iale, probabil de la refaceri, pentru aceste componente ale fortificaÅ£iei: 1677, la primul, ÅŸi 1664 la cel de-al doilea. DispariÅ£ia unor părÅ£i din fortificaÅ£ie (turnul de sud-vest ÅŸi parte din curtină) poate fi pusă pe seama unei intervenÅ£ii de la 1900, de când se ÅŸtie că materialul rezultat din demolare a fost utilizat ridicării unei noi ÅŸcoli. La scurt timp, în 1909, s-a consemnat ÅŸi prăbuÅŸirea unei părÅ£i a curtinei de est.
În spaÅ£iul dintre biserică ÅŸi curtină există un nivel consistent cu depuneri ÅŸi denivelări care pot proveni de la vechi case interioare, prezenÅ£e obiÅŸnuite în vechile ansambluri fortificate, de acest tip, în arealul în care au trăit saÅŸii. Ceea ce atrage atenÅ£ia turistului sau a vizitatorului în licalitatea comunei CaÅ£a, sunt vechile cetăţi săseÅŸti fortificate în jurul bisericilor catolice. În centrul CaÅ£ei se află o biserică evanghelică cu o cetate fortificată, construită in secolul al XII – lea ca o bazilică romanică, în această biserică saÅŸii ÅŸi-au păstrat cele 7 scaune, simbolul venirii lor aici. Ca-n multe alte sate transilvănene, biserica evanghelică din CaÅ£a este polul geografic al locului, căci a fost ridicată lângă răscrucea ce adună-n centrul satului uliÅ£ele care-l traversează, la fel ca-n alte sate din Å£inut, oamenii locului au început să ridice biserica prin veacul XIII, iar după 200 de ani s-au apucat s-o întărească ori pentru c-a dat focul, ori o năvală spulberase satul, ori ca să se păzească de relele pe care le aduceau vremurile. Însă , o cugetare cum e cea de pe turnul intrării în biserica din CaÅ£a, nu găseÅŸti în multe locuri: „ O felices vos qui in pace de bello et in beilo de pace cogitatis”, adica “FericiÅ£i voi, care vă gândiÅ£i în timp de pace la război ÅŸi în timp de război la pace.”

  • Suprafață: 11812 ha
  • Intravilan: 313 ha
  • Extravilan: 11499 ha
  • PopulaÈ›ie: 2612
  • Gospodării: 1650
  • Nr. locuinÈ›e: 1175
  • Nr. grădiniÈ›e: 4
  • Nr. È™coli: 5
  • Activitati economice si specifice zonei

    CreÅŸterea ÅŸi îngrăşarea animalelor
    Agricultură

     

     

    Evenimente

    Hramul Bisericii Ortodoxe din Caţa de Rusalii
    Hramul Bisericii Ortodoxe PaloÅŸ -29 iunie Sfântul Petru ÅŸi Pavel
    Hramul Bisericii Ortodxe din Beia – 25 martie (Sărbătoarea Buna Vestire)
    Zilele satului IoneÅŸti – prima duminică a lunii august
    Târguri anuale de animale în sat CaÅ£a: 6 mai ÅŸi 15 septembrie
    Fiii Satului în PaloÅŸ - 22 august – prima sâmbătă după Rusalii
    ​Condierul satului Caţa - 3-5 octombrie (prima saptamna din octombrie) organizat de Frieder Schuller

    Obiective turistice

    Cetăţile din cadrul Bisericilor evanghelice Caţa, Beia şi Drăuşeni, Ionești
    Bisericile ortodoxe din satele Caţa, Beia, Drăuşeni, Paloş
    Biserica unitariană din satul Ioneşti
    Monumentul Eroilor din CaÅ£a – dedicat luptătorilor celui de al II – lea război mondial
    ​Fosta şcoală confesională evanghelică (azi şcoala generală)

    Facilități oferite investitorilor

    Terenuri pentru agricultură, construcţii
    Agroturism
    Vânătoare ÅŸi pescuit

    Proiecte de investiții

    ÎnfiinÈ›are sistem de canalizare în comuna CaÈ›a, judeÈ›ul BraÈ™ov - ANGHEL SALIGNY
    ÎnfiinÈ›are sistem inteligent de distribuÈ›ie a gazelor naturale în Comuna CaÈ›a, judeÈ›ul BraÈ™ov - ANGHEL SALIGNY
    Construire unitate de învățîmânt în comuna CaÈ›a, judeÈ›ul BraÈ™ov, în vederea dobândirii statutului de È™coală verde  - PNRR
    Sprijinirea incluziunii copiilor rommi prin îmbunătățirea condiÈ›iilor de educaÈ›ie din comuna CaÈ›a - FRDS
    Creșterea eficenți energetice și gestionarea inteligentă a energiei la Primăria din Cața, comuna Cața, județul Brașov - PNRR, componenta 10-Fondul Local PNRR/2022/C10/I1.3
    CreÈ™terea eficienÈ›ei energetice È™i gestionarea inteligentă a energiei la Școala Generală din comuna CaÈ›a, judeÈ›ul BraÈ™ov - PNRR, componenta 10-Fondul Local PNRR/2022/C10/I1.3
    CreÈ™terea eficienÈ›ei energetice È™i gestionarea inteligentă a energiei la Școala Generală cu GrădiniÈ›a din PaloÈ™, sat PaloÈ™, comuna CaÈ›a, judeÈ›ul BraÈ™ov - PNRR, componenta 10-Fondul Local PNRR/2022/C10/I1.3
    Dotarea cu mobilier, materiale didactice È™i echipamente digitale a unităților de învățământ din comuna CaÈ›a” PNRR C15

    Primăria Caţa în Ediția tipărită Ghidul Primăriilor

    Descriere poză

    Afaceri Locale